Femeia crestinã intre traditie si modernitate- interviu acordat de Pr. Nicolae Tãnase revistei “Familia ortodoxã” -photo Nicolae Grigorescu “Fata cu mãrgele rosii”


„Ascultarea de barbat este o infiorare”

– Mai e buna fecioria in ziua de astazi? Nu e mai bine pentru doi tineri sa aiba relatii sexuale inainte de nunta, sa vada daca sunt potriviti unul pentru altul — asa cum se spune — si sa evite astfel viitoarele neplaceri?

– Am auzit odata un parinte ca a zis asa: „Nu fura ceea ce Dumnezeu oricum iti dadea“. Adica un act sexual, si inainte de casatorie, si dupa casatorie, este acelasi lucru. Ca act. Numai ca inainte de casatorie este un pacat foarte grav – nu grav, ci foarte grav si cu multe repercusiuni — iar dupa casatorie, desi actul in sine este acelasi lucru, prin Taina Cununiei, nu mai poate fi vorba de pacat.

Sa luam o pilda. Atunci cand construim o casa, interesul nostru este sa punem o temelie foarte solida, ca sa reziste la cutremur. Dar cine face lucrul acesta aiurea, bineinteles ca isi toarna o temelie de doi lei, in care pune mult pamant, ceva ciment, niste fier-beton aruncat, niste paie, niste fan si pe urma iar pune ciment… Şi va avea astfel o temelie pe care ulterior vrea sa construiasca frumos, si o sa reuseasca – dar n-o sa tina. Cam asta e marea problema.

Vedeti, abordam greu asemenea subiecte, vorbim greu despre sex – dar sa stiti ca oamenii nu „fac sex“, oamenii sunt cununa creatiei lui Dumnezeu, ei nu pot face sex. Sex fac animalele – si atat. Mai interesant este ca oamenii nu fac nici dragoste. Pentru ca „dragoste” este un cuvant care-L exprima pe Dumnezeu Insusi, deci oamenii nu pot sa „faca dragoste”. Ei se iubesc. In rest, ramanem cu definitiile din dictionar. Adica: cei care traiesc necununati sunt „curvari”, iar cei casatoriti care au relatii extraconjugale sunt „preacurvari”. Spun asta pentru ca, la un moment dat, pe mai multi i-au deranjat cuvintele astea. Au zis ca ar trebui indulcite. Dar curvia ramane curvie, nu putem sa mangaiem anumite aspecte.

– Parinte, ce inseamna ascultarea in cadrul casatoriei? Ce inseamna „femeia sa se teama de

barbat” Efeseni 5:3 ? Ce e teama asta?

– Avem textul care zice: „Frica de Dumnezeu este inceputul intelepciunii“ Pilde 1:7 . Dar frica de Dumnezeu nu este o frica precum frica de sabie, de pistol, de moarte, sau de un om periculos. Este o infiorare. De aceea, in traducerea inaltului Bartolomeu, spre exemplu, exista o explicatie acolo ca ar fi mai potrivit sa zicem: „Iara femeia sa se infioare spre barbat“. Vasazica, ascultarea de barbat si frica de barbat este, de fapt, o infiorare. Şi, daca vorbim despre fiori, atunci este indeajuns ca sa intelegem ce vrea sa spuna textul. Caci femeia, fiind egala barbatului, nu poate sa asculte de el in mod orbeste. Numai ca barbatul, daca este intelept, se sfatuieste cu femeia, pentru ca Dumnezeu a inzestrat-o cu previziunea mai mult decat pe el, iara femeia, daca e si mai inteleapta, lasa barbatului impresia ca el conduce. (integral in: Familia Ortodoxa nr. 3 (38)/2012), alternative puteti citit si la linkul http://www.razbointrucuvant.ro/2012/03/23/familia-ortodoxa-interviu-cu-parintele-nicolae-tanase-despre-femeie-sexualitate-casatorie-televizor/#more-44141

Image | This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s